Tuesday, April 3, 2012

LAKSA ASAM/ LAKSA PENANG

Tu dia.... saya suka laksa penang / laksa asam..
Bahan-bahan
1 kg laksa basah – saya guna laksa kering yng direndam kemudian celur hingga lembut
2 liter air
1 kg ikan kembung
... 6 keping asam gelugur
Seikat daun kesum
1 batang serai di titik
1 kuntum bunga kantan di potong kecil
2 sudu besar pes udang – jika tak de stok! so saya ganti ngan 2 inci belacan
2 sudu teh serbuk perasa jika suka
garam secukup rasa

Bahan Kisar
3 ulas bawang merah – saya tambah dengan 2 labu bawang besar
4 tangkai cili api
4 tangkai cili merah
(kisar dengan sedikit air rebusan hingga halus)

Bahan Sampingan
1 potong nenas di hiris
1 biji timun di potong nipis dan memanjang
2 tangkai cili merah di hiris
1 ulas bawang merah di hris – saya letak lebih
6 tangkai daun pudina – saya ganti dengan daun salad
1 sudu petis udang jika suka
Sedikit hirisan bunga kantan
4 biji limau kasturi di belah dua

Cara-cara :
1. Didihkan separuh air dan rebus ikan hingga masak. Angkat dan buang tulang ikan, kemudian siat isi ikan kecil2. (saya kisar je isi ikan… )
2. Tapis air rebusan ikan, satukan dengan lebihan air dan bahan kisar, masukkan isi ikan, asam gelugur, daun kesum, serai dan bunga kantan.
3. Kemudian masukkan pes udang, serbuk perasa dan garam secukupnya. Biarkan mendidih seketika.
4. Hidangkan bersama laksa dan bahan sampingan.

No comments: